Werkwijze
1.) Inmeten en inspecteren van uw pand.
Naast het inmeten van het pand, waarin u uw praktijk wil gaan vestigen, inspecteren wij het pand. Tijdens de inspectie wordt er gekeken naar de staat van het pand, de (on)mogelijkheden van het pand, kan er een infra structuur (leidingwerk) aangebracht worden, moet de meterkast aangepast worden, is er een klimaatbeheersing aanwezig of kan deze aangebracht worden, hoe is de toegankelijkheid van het pand voor de patiënten en het personeel, is er voldoende parkeergelegenheid voor auto’s, scooters en fietsen, zijn er afspraken ten aanzien van het afvoeren van afval kortom een heel scala van zaken welke aandacht behoeven.
Tijdens de inspectie stellen wij ook vragen aan de verhuurder of verkoper of er medewerking verleent wordt aan een huurvrije periode tijdens de verbouwing, kosten voor het uitbreiden van de meterkast gedeeld kunnen worden met de verhuurder, afspraken over het plaatsen van scheidingswanden met eventuele buren, welke type vloer gelegd is (i.v.m. de mogelijkheden voor het aanbrengen van leidingwerk), is er een kruipruimte aanwezig, is er een vereniging van eigenaren waarmee rekening gehouden moet worden? Zijn er naast de huur nog andere kosten (zoals service kosten) waarmee rekening gehouden moet worden.
2.) Programma van Eisen
3.) Schetsontwerp
Het Programma van Eisen gaan wij vertalen in een schetsonwerp. Hierin worden alle benodigde ruimten (vlekken) op een plaats gelegd binnen de beschikbare ruimte in het pand. Met u wordt het schetsontwerp besproken waarna de volgende fase van het ontwerp wordt ingegaan. Ook wordt met u het benodigd interieur voor de wachtruimte, de balie, het kantoor, de instrumentenkasten in de behandelkamers, het sterilisatiemeubel, de vooraadkasten, voor de techniekruimte, de lockers in de kleedruimte, keuken en tafel met stoelen in de personeelsruimte besproken.
4.) Definitief ontwerp
Alle ruimten liggen op de gewenste plaats, in het pand, en daar wordt het benodigd leidingwerk aangegeven. Aan u de vraag om met een kritisch oog naar deze tekening te kijken. Het benodigd interieur is ook verder uitgewerkt. Naast de tekening is een ook materiaallijst – en kleurenstaat gevoegd. Hiermee is het ontwerp gereed. Hiermee kunt u naar een aannemer gaan voor het opvragen van een offerte.
5.) Offerte aanvragen

6.) Offerte beoordelen
7.) Planning opstellen
De datum waarop gestart kan worden met de (ver)bouw van uw praktijk is vaak al bekend. Echter de duur van de (ver)bouw zal in nauw overleg met de aannemer maar ook met het Dental Depot plaats moeten vinden. De looptijd van de (ver)bouw zal in alle redelijkheid met u besproken worden zodat uiteindelijk een datum voor oplevering vastgelegd zal gaan worden.
- Aanvraag voor nutsleidingen, heeft een looptijd van circa 13 weken;
- Aanvraag voor telefoon en internet aansluiting, heeft een looptijd van circa 4 weken;
- Planning voor levering van tandheelkundige apparatuur, heeft een looptijd van circa 8 weken (mits geen vakantieperiode tussen zit);
- Levering van interieur, heeft een looptijd van circa 4 weken (mits er geen vakantieperiode tussen zit);
- Levering en monteren van een Miele thermodesinfector, heeft een looptijd van circa 2 a 4 weken;
- Aannemer heeft na opdrachtverstrekking, circa 2 weken nodig voor voorbereidingswerkzaamheden;
- Droogtijd van een gestorte vloer, per 1 cm dikte – 1 week (dit kan behoorlijk van invloed zijn op de planning)
- Na de (ver)bouw van uw praktijk zal deze, door u, schoongemaakt moeten worden. Hiervoor moet u ook tijd reserveren
- Na de schoonmaak zal het, door u aangeschafte, kleingoed in de praktijk op zijn plaats gelegd moeten worden, hiervoor moet u tijd reserveren.
- Zodra de tandheelkundige apparatuur geïnstalleerd is volgt er een uitleg, hiervoor moet al het personeel aanwezig zijn. Het is raadzaam om hiervoor tijdig een afspraak te maken met het Dental Depot.
Tevens is het belangrijk om uw systeembeheerder in een vroeg stadium te laten communiceren met de monteur (digitaal) van het dental depot waar u de apparatuur aanschaft. Deze kunnen alvast de benodigde software matige koppelingen met elkaar bespreken.
Wanneer u bestaande tandheelkundige apparatuur gaat verhuizen naar uw nieuwe praktijkruimte is het verstandig om een inventarisatie hiervan te maken en deze te bespreken met het Dental Depot.
8.) Bouwcontrole
Om ernstige afwijkingen, ten opzichte van het definitief ontwerp, te voorkomen is het raadzaam om bouwcontroles op de bouwlocatie in te lassen. De eerste aan het einde van de ruwbouw fase – de tweede aan het einde van de afbouw fase. Ook hier kan ik u behulpzaam zijn.
9.) Oplevering
De bouwkundige oplevering van uw praktijkruimte.
10.) Afronding
Na het bouwkundig opleveren van het pand volgt de levering van de tandheelkundig apparatuur door uw Dental Depot.
Offerte aanvragen
E-mail:
rene@visionfordental.nl